fredag 16 augusti 2013

Att hitta balans bland nyanserna

Jag köpte ett litet bokhäfte på second hand tidigare i sommar med titeln "lidande och helande". Det förstår man ju att det måste läsas tyckte jag, och fick med mig den hem för en liten peng. Mest av allt i den fastnade jag för ett citat som lät såhär:

"De människor som bara kan se en sida av saker och ting blir mycket handlingskraftiga. De lyckas med allt de företar sig, därför att de inte ägnar sig åt hårklyverier utan har en bergfast tro på sina egna möjligheter. Den framgångsrike journalisten (och predikanten kan vi tillägga) har en benägenhet att förenkla alla problem och koncentrera dem i en slående formulering. De som har sinne för detaljer och distinktioner riskerar å andra sidan ofta att förlora sig i dessa. De tänker alltid på hur invecklade alla saker och sammanhang är, och det får deras övertalningsförmåga att bli lika med noll. /.../ Det är få som klarar av att kombinera de två tendenser jag talat om. Jag menar dock att en levande kristen tro har den bästa förutsättningen att klara av detta mirakel. Den kristna tron omfattar nämligen både den djupa insikten och hjärtats enfald!" 

Jag kände genast igen mig själv i detta första gången jag läste orden. Jag har gått från det första, till det andra, för att sedan vilja hitta en balans. Inspirerad av textstycket formulerade jag ihop en dikt som säger samma sak med lite andra ord, i en annan form.


Jag målar världen
i förenklade bilder
utan några detaljer
som gör det svårt
för en övertygad
att handla med kraft.

Men så ser jag
tusen olika nyanser
som skiftar så
att jag förlorar mig
i alla om och men
som står att finna.

Varken i det trånga
eller gränslöst vida
hittar jag mitt hem
för sanningen bor
i hjärtats enfald
och insiktens djup.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar