onsdag 17 juli 2013

Teknikens under

Den nya tekniken alltså. Den är som märklig, tycker jag. Det är inte länge sen jag fick mig en smartphone, jag har för vana att slita ut mina mobiler innan jag köper en ny. Nu hade jag turen att få köpa en begagnad telefon billigt. Att vara utan något som alla andra har en period, gör att man kan se på saker och ting ur ett annorlunda perspektiv. Ibland finner jag mig själv iaktta hur människor beter sig, mitt bland dem, men ändå utifrån. När det kommer till dessa smartphones då, ser jag folk vara liksom kollektivt osociala. Jag tänkte på det när jag började plugga i vintras, och ville lära känna folk under rasterna. Jag blev närmast irriterad när majoriteten fiskade upp sina telefoner och satt klistrade vid sina skärmar. Likadant idag på jobbet. Lunchrast, och allt man ser är smartphones. Jag tror att det är tanten i mig som tycker att det är konstigt bevänt med folk nu för tiden.


Spännande liv:

"Där sitter hen och tittar
på vad andra gör
mest hela tiden
men det är inte säkert
att någon egentligen
gör så mycket alls
eftersom de också
i sin tur är upptagna
med att ha koll
på vad andra gör
via sina skärmar
på facebook i mobilen."


Följande ägde rum en morgon i Umeå, när jag var på plats i god tid inför den dagens föreläsning:

Besynnerligt

"Numera kan man lätt
stå på en cykelparkering
och bråka högljutt
i diskussion med någon
fast ingen annan syns
inom flera meters radie
än den som är upprörd
den här nya tekniken
gör det svårt att säga
vem det egentligen är
som har sina sinnen
i fungerande skick."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar