söndag 7 februari 2010

Skräpmat och äkta vara

Nu tänker jag ta bladet från munnen och tala ut utan att linda in det jag vill säga i 10 varv bomull för att ingen ska ta illa vid sig. Jag blir förfärligt less ibland på att det ska vara så svårt att tala klarspråk.

Mainstreamunderhållning som melodifestivalen och let's dance får mig mest att må illa. Särskilt upprörd blir jag över kristna som ägnar fredag och lördagkvällar åt att sitta i tv-soffan för att de faktiskt tycker om ytligheterna. Allvarligt, finns det ingen urskiljningsförmåga?

Snacka om att den här typen av underhållning är ett billigt substitut, en usel ersättning till den verkliga, djupa, äkta glädjen. Det är som att tro att kemiska Fun light är detsamma som hemkokt saft eller att snabbmatsförpackningar från icas frysdisk är lika goda som riktig mat med äkta råvaror.

Idag på söndagsmötet hade vi besök av Randy Lopshire från USA. Det var en frisk fläkt! Han pratade mycket om förnyelse. En sak fastnade speciellt, det var när han varnade för att bli "berusad" på världens underhållning. Varför? Jo, det orsakar andlig slöhet, ljumhet. Det vi tar in påverkas vi av. Åter igen kan vi jämföra det med mat, äter vi onyttigt mår vi därefter.

"Stilla min törst med det levande vatten, varav ej världen det ringaste vet. Var mig en skinande eldstod om natten, var mig en molnstod när dagen är het.

Var mig ett värn emot synden och flärden, var mig ett fäste där trygg jag kan bo. Låt mig ej söka min lycka i världen, låt mig ej söka i världen min ro.

Du är den flödande salighetsbrunnen, du är den levande källan för mig. Du är min glädje, av dig blev jag funnen. Allt jag behöver det har jag i dig"

(Lina Sandell)

4 kommentarer:

  1. Ja tänk om vi kunde bli bättre på att ta hand om varandra, se varandra och krama om varandra.

    SvaraRadera
  2. du tolkar bibeln som du vill.. bara för att du har en åsikt betyder det inte att din alltid är rätt eller att du alltid har rätt!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt inte med något från bibeln i den här texten. Sedan är det klart jag tolkar den som jag vill och känner för ibland, vem vill inte få saker och ting att bekräfta ens egna åsikter som de rätta? Vi är alla benägna att tolka så det passar oss, MEN: med en levande Gud med i bilden kan det få bli något annat än jag, mig och mitt eget. Han formar och ändrar mig istället för att jag klipper och klistrar till gudsbilden som jag vill ha den och önskar att den såg ut. Och ska vi nu prata om melodifestivalen, så är det faktiskt så att jag tyckte om det en gång i tiden, men växande längtan inom mig efter det heliga, rena, sanna och äkta gjorde att jag stegvis fick avsmak. Det gjorde mig inte längre tillfredställd som innan, utan mest bara tom och torr på insidan. Där har du bakgrunden till att jag skriver som jag gör här, anledningen till att jag blir upprörd. Mycket av det jag sätter på pränt i bloggen kommer ur egna erfarenheter och upplevelser samt vad jag lärt mig av dem. Jag försöker att vara ärlig och uppriktig med det jag delar med mig av, men som alla andra har jag mina fel, brister och blinda fläckar. Det står var och en fritt att själv pröva det som skrivs. Det som är sant håller att testas.

    SvaraRadera
  4. Måste bara säga att din blogg är otroligt läsvärd, den innehåller som någonting äkta! =) Och du är duktig på att få ner dina tankar i ord. Apg 4:20

    SvaraRadera