måndag 10 maj 2010

Huvudet på spiken, Clara!

En av mina bloggfavoriter, underbaraclara, skriver så bra att jag bara måste återge det lite kort. Det handlar om hur hennes skräckvision av vuxenlivet är att jobba heltid, jämt vara trött och redan på onsdag längta till fredag, ha fyra veckors semester och stressa för att hinna umgås med barnen. Jag jublar över att det är fler än jag som vill leva annorlunda och törs ifrågasätta prestationskraven och förväntningarna på att man ska hinna allt samtidigt. Jag vill inte heller jobba heltid med småbarn eller leva över mina tillgångar genom att ta dyra lån. En god vän till mig sa för några år sen att han förespråkade kortare arbetstider och jag tyckte nog att det verkade slött då, men det var innan vuxenlivets stress och press gjort entre i mitt liv. När Clara säger "Jag tänker aldrig jobba 9-5 om jag kan slippa. Det är inte för att jag är lat eller utan ambitioner. Det är för att jag är klok. Jag är ärlig mot mig själv med vad jag orkar" så kan jag bara instämma. Fram för lugnare liv där folk slipper gå i väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar