torsdag 20 maj 2010

Vägar till ett alternativt liv

Jag älskade Shane Claibornes Den oemotståndliga revolutionen, en av mina absoluta favoritböcker. Oerhört inspirerande och hoppingivande bok att läsa, den får mig att tro på en annorlunda värld.

"Vi lever i en värld som inte uppskattar det lilla. Vi lever i en värld som bara vill att allt ska bli större och större...men mitt i allt det storslagna anar många av oss att Gud håller på att göra något nytt, någonting i liten skala och i det tysta. Detta som Jesus kallade Guds rike växer fram världen runt på de mest oväntade ställen, en stilla viskning mitt i kaos. Små människor med stora drömmar börjar tänka sig en ny värld. Små rörelser av gemenskaper med helt vanliga radikala vill göra små saker med stor kärlek"

Kunde inte låta bli att köpa den nya boken Bli det du ber och jag bara stormgillar citat som detta:

"Något av det mest radikala vi gör är att vi älskar de människor vi lever med, dag efter dag, trots alla misstag. En grupp vi hälsade på hade tryckt upp t-shirtar där det stod: alla vill göra revolution, men ingen vill diska. Det var en ständig påminnelse om att revolutionen måste börja med små kärlekshandlingar. Vi som hyser en stor kärlek både till den världsvida kyrkan och våra egna kristna sammanhang måste utfärda en varning: om du lierar dig med Guds folk kommer du att bli sårad. Den heliga anden gör det möjligt för oss - eller tvingar oss till och med - att dela livet med andra, leva tillsammans, göra varandras smutsiga jobb, vara gästfria, skapa fred, dela med oss av våra pengar, ta hand om varandras barn, bilda kooperativ och tjäna vår nästa. Men om du gör allt detta tillsammans med trasiga människor (och det finns ingen annan sort) kommer ni att såra varandra. Du kommer att bli sviken på det ena eller andra sättet och du kommer själv att svika, trots alla goda föresatser och stora förhoppningar. /.../ Sanningen är den att Gud inte förhärligas när vi försöker leva som perfekta människor. En gemenskap som strävar efter perfektion rensar alltid ut dem som inte är perfekta - tills det inte blir några kvar. Jesus förhärligades när han älskade den som skulle skada honom. På samma sätt förhärligas vi, så att Gud förhärligas, när vi fortsätter att älska varandra efter att vi gjort varandra illa. Gud förhärligas när vi fortsätter att ta skitjobben och till och med gör dem åt människor som behandlar oss som skit."

1 kommentar:

  1. Jag kanske ändå borde ha åkt och lyssnat på honom i Halmstad förra helgen. Har fått höra av mina vänner att det var bra.

    SvaraRadera