fredag 28 maj 2010

Tillit

Var och åt på en pizzeria här i stan. Hade gjort min beställning och av ren vana tagit fram plånboken för att betala när mannen i kassan säger: det tar vi efter maten. Satte mig ner och väntade. Bredvid mig satt några som ätit färdigt och var på väg att gå. "Ja just ja" sa en, "vi ska ju betala för oss också" varpå de båda andra sa att oj, det hade de glömt bort om det inte varit för att den här mannen kommit på det. Något riskabelt system eller hur? I princip hade de ju bara kunnat gå ut genom dörren utan att betala. Jag tycker om att de på pizzerian vågar lita på sina kunder på det här sättet!

Hörde också en historia för ett tag sedan om vad som hände efter en spelning med Torkel Selin. Han stod och sålde skivor för full rulle och blev fikasugen, så han sa bara till en man i kön "kan du ta över här så länge?". Det funkade finfint sa han som berättade detta för mig.

Visst får man lite hopp om livet när somliga vågar förutsätta folks ärlighet istället för den ständiga misstro vi annars möts av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar