onsdag 12 maj 2010

Vardagsanekdot

Lämnade in tre par skor på lagning för ett tag sen och var på väg för att hämta dem idag. Funderade över hur mycket det skulle kunna bli, om det egentligen var dyrt eller billigt. Gjorde upp ett antal scenarion i huvudet, där det rörde sig om allt från under 100 upp till 1000. Till saken hör att jag hade tagit med mig ytterligare ett par skor att lämna in, men bara ifall det visade sig vara överkomligt pris. Kom fram till att 300 var rimligt att betala för skorna jag skulle hämta, inte mer. Gick in på Bertils skoservice och han tog fram mina reparerade skor. Ja, säger han, nu är det såhär att räckte inte med att limma den här skon, jag behövde laga ett hål också och det är ganska dyrt, men jag kan ju inte lämna ut en trasig sko till dig. I mitt huvud hinner det ryka det minst en femhundring, innan han säger i nästa andetag: men jag är snäll, du får det en hundring billigare...då ska vi se vad det blir här...310...men vi säger 300! Och jag går därifrån och skrattar för mig själv över det lilla lustiga sammanträffandet.

1 kommentar: