fredag 15 april 2011

Skrivande, val & nyarsfirande

Jag har nu valt amne att skriva om, essan kommer handla om familj och aktenskap i Indien. Har last pa om kulturgrammatik (dvs hur kommunikation fungerar i och mellan olika kulturer), kvinnors rattigheter och sa har jag transkriberat forelasningen vi haft om karlek och arrangerade aktenskap. Det har blivit nagra sidor text sa har langt. Det ar ett valdigt intressant omrade att fa fordjupa sig i, med sedvanjor langt ifran vara egna. Av nagon anledning gar det sa mycket lattare att plugga har an hemma, det ar roligare an vanligt. Dels sa har vi ju ganska gott om fritid att gora vad vi vill pa och sen har man inte sa manga masten, sa det ar nat som underlattar mycket for installningen.

Varmen ar uthardlig, men valdigt trottsam. Nar allt kommer omkring foredrar jag nog svalka framfor hetta. Det ska bli sa harligt att komma hem och sova i sin egen skona sang, bredvid alsklingen, utan att vara fuktig av svett varje morgon nar man vaknar. Forhoppningsvis star ocksa varen i full blom den 7:e maj! Tank, den svenska sommaren kommer bli sa sval och skon. Inte ens de hogsta tempraturerna kommer att vara sarskilt varma efter Indien. Aven om jag ar valdigt glad over mojligheten att fa vara har sa raknar samtidigt dagarna tills jag far hem.
I vanliga fall har jag behov att fa vara ensam, det blir annu storre har med alla intryck vi far. Drar mig undan nar det behovs, skriver mycket for att kunna bearbeta allt som hander.

Det var val har i regionen (Tamil Nadu) i onsdags, med mycket poliskontroller infor och med mer liv och vasen an vanligt kringom det, sa darfor var vi rekommenderade att vara hemma och inte rora oss sa mycket i stan. Som vita sticker vi ut valdigt mycket och Santhanam ville inte att vi skulle hamna i trubbel pa nat satt. Det forekommer endel valfusk, folk utnyttjar rosterna for de 30 % som inte rostar. Partierna aven aker runt och mutar folk, de kan fa 100 rupees (ca 15 kr) for att rosta si och sa.

Det kom en tjej som malade hennatatueringar pa oss samma dag. Hon hade tuber med smal pip for att kunna gora detaljerade monster, fargen lades direkt pa armarna i tjocka strangar. Ingen tatuering blev den andra lik, hon improviserade och hade fantasi. Manga gjorde sin i handflatan eller pa ovansidan, men da fargen skulle torka 2 timmar tyckte jag att det var for opraktiskt att bara sitta och vanta och valde armen istallet. Det blev ett fint monster med ett multidjur, mest troligt ar det en pafagel men det skulle ocksa kunna vara en tupp, en sjohast eller en kolibri! De sitter ungefar en vecka, jag skramde Johannes som holl pa tro att jag gjort nat mer permanent, men det ska bra mycket till innan dess ;)

Efter att ha skrivit sa gott som hela dagen fick vi erbjudandet att pa eftermiddagen komma ut i Santhanams tradgard och svalka oss i vad vi trodde var en vattenspridare. Det visade sig vara en stark, tjock vatten-strale som gick ut fran vaggen pa ett skjul! Sonen i huset lekte och busade tillsammans med ett gang smakillar (slakt till familjen) i geggan som blev pa marken. Resten av ganget fran oss stod och tittade skeptiskt, men jag gjorde Jennifer sallskap och skrek, skrattade och hade jattekul! Efter "badet" var nog den forsta gangen har jag kant mig frasch och sval har, det var riktigt skont.

Igar, den 14, var det tamil new year. Nyarsdagen till ara fick vi tjejer bara de saris vi kopt in och fatt uppsydda. Proceduren att ta pa dom tog ca 10 minuter per person, alla vart sa vackra sedan! Finkladda och pyntade med prickar i pannan och blommor i haret for vi in till stan for att se pa firandet. Sankari och Santhanam hade bekanta med balkong, sa vi stod upphojt och tittade ner pa folkmassorna. Manga barn, unga killar och aven en del aldre vinkade till oss som om vi vore kungligheter! Sankari sa att for dem ar vi som barbiedockor. Det var livat, folk skrek, allehanda fordon korde forbi och det kom hogljudd musik ur hogtalare en bit bort. Det var aven kokhett, 3 lager kjolar i 40 graders varme ar inte nadigt. Jag madde nastan illa, och da har ni inte hort det varsta:

Den sa kallade hojdpunkten var nar det kom man (och nan enstaka kvinna) som hade genomborrat kinderna med ett 3 meter langt metallror tjockt som min tumme, pa detta satt en stallning med glitter, blommor och allehanda krimskrams. Helt galet! Nagra av dem dansade ocksa runt sa att de nastan svimmade sen. En del av dem var onyktra for att sta ut med smartan som det innebar att gora stora hal i kinderna, bara elandet och dessutom ga hela vagen fran floden till templet, i varmen, genom folkmassan. Dom hade aven krokar pa brostet och i ryggen med olika dekorationer hangandes i dem. Detta gors for att ara gudarna pa nat satt, vilket spektakel.

Hemma igen fick vi ata nyarsmiddag pa Indiers satt, sittandes pa golvet med maten pa bananblad. Dessutom at vi med handerna som de gor! Det var en upplevelse. Vi studenter firade nyar istallet for de i huset, de hade sa fullt upp med att serva oss att det inte fanns tid for annat.

Vi har aven hunnit ha lektioner dels om glimtar av Indien med oversiktlig fakta om landet, hur det ser ut pa landsbygden och uppbyggnaden av det politiska systemet, sedan kom en advokat idag och pratade om vald mot kvinnor, skilsmassa, manskliga rattigheter och situationen for barn. Visste du att av alla som utsatts for trafficking i varlden kommer hela 49% fran Indien, sa det ar ett stort socialt problem.

Ska forsoka lagga ut bilder till nasta gang vi far pa internetcafe, maste forst lana usb av nagon eftersom jag inte tog med nat sjalv.

Ps, lamna garna en liten kommentar om du kikar in har. Det ar roligt for mig att se vilka som laser!

3 kommentarer:

  1. Hejsan! Tänkte slänga in en kommentar eftersom jag måste erkänna att jag intresserat lusläser dina inlägg;) Hoppas du har det och mår bra! /Miriam

    SvaraRadera
  2. Det låter riktigt spännande! Ta inte med några multiresistenta bakterier hem bara :)

    SvaraRadera
  3. Indien är ett fantastiskt land, med ständiga intryck! Enda gången jag fick känna på tystnad under min 8 v långa vistelse i landet var i Bahaitemplet i Dehli, väldigt märkligt! Du skriver bra, så jag brukar kika in och läsa :) Kram

    SvaraRadera