måndag 24 juni 2013

Livets trådar

Jag har en inbyggd tro
på att verkligheten
är full av små spår
som om jag följer dem
leder fram till svar
på sånt jag undrar över.
 
När en av dessa trådar
väl visar sig för mig
har den ett särskilt villkor
för att leda någonstans
och inte bara försvinna
lika fort som den dök upp.
 
Det är framför allt
att jag tar den på allvar
och stannar upp ett slag
för att notera det där
som för en liten stund
har nåt att säga mig.
 
Om jag inte bryr mig
och bara viftar bort
de glimtar jag får
som meningslösa tankar
isolerar jag mig själv
från livets djupare mening.
 
När jag låter mig ledas
dit det kallar och drar
då börjar en vandring
där det vaga och dunkla
sakta klarnar eftersom
jag vågar följa stegen.
 
Kanske det en gång
ska visa sig klart
att ett helt livs öde
kan bero på just det
att öppna sina sinnen
för vad som kommer i ens väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar